KÖPVILLKOR FÖRETAG & PRIVATPERSONER

Våra villkor följer vanligt sunt förnuft, och naturligtvis alla gällande lagar om garantier, ångerrätt och köprätt. Viktigt för oss är vår tydlighet, vi vill kunna vara lika tydliga och korrekta, som vi är duktiga på produkterna.

Tyvärr är villkor svåra att skriva med "känsla", villkorstexter upplevs som "hårda ord". Det blir lätt så när en text ska kunna tolkas tydligt av alla parter och det inte ska finnas frågetecken om vad som menas. Om du har förslag på hur vi ska bli ännu tydligare, så tar vi tacksamt emot förslag.

Har du frågor före din beställning om vad som gäller, slå oss en signal!
Välkommen som kund!

 


 

GENERLLA VILLKOR

GDPR & DATABASER

För att kunna hantera kunduppgifter för internt bruk hos oss samt för att kunna skicka information till samarbetspartners (t.ex. fraktföretag) så godkänner du som kund att vi får lagra de data vi behöver för att kunna hantera våra affärsrelationer.

Ni kan begära utdrag ur vår databas om ni vill veta vilka uppgifter vi har lagrade om er.
Ni kan begära att vi raderar alla data om er, detta kan vi göra efter att ni som kund har fullföljt alla eventuella utestående betalningar till oss.

 

FRISKRIVNINGAR

Friskrivningar från prisfel
Då vi hanterar stora mängder med priser kan det hända att vi av misstag skriver in uppenbart fel priser i våra system. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären.
Efter er webborder (då ni får en automatiskt genererad bekräftelse) så kommer vi att manuellt granska ordern, och skicka er en "riktig" orderbekräftelse. Priserna i denna "riktiga" orderbekräftelse gäller.
Vi jobbar naturligtvis hårt för att detta inte ska ske, då vår målsättning är att inga prisfel ska finnas på hemsidan.

Friskrivningar från tekniska fel på hemsidan
Hemsidans prisuträkningsmoduler är komplexa, och även annat kan krångla när det gäller tekniska programvaror. Om sådant fel uppträder att ni får felaktig information så friskriver vi oss från detta och kommer skyndsamt att påtala detta till företaget som utvecklar vår hemsida för åtgärd. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären.

 

KAKOR

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska besökaren på en webbplats informeras om att webbplatsen använder kakor. Användaren ska också ges möjlighet att hindra kakor.

Om du inte vill acceptera användandet av kakor kan du ändra inställningar i din webbläsare så att den inte tillåter cookies.

Det finns två olika sorters kakor på plastman.se:
Sessions-kaka - som tillfälligt lagras i datorns minne under tiden en besökare är inne på webbsidan. Sessionscookien försvinner när du stänger webbläsaren.
Varaktig kaka - finns kvar på din dator tills den tas bort. Nästa gång du besöker vår webbplats vet servern att du varit där tidigare och kan göra anpassningar till detta. Observera att en kaka bara skickas till den server som skapat den.

 


 

VILLKOR FÖRETAG

BETALNINGSVILLKOR FÖRETAG

Här nedan hittar ni betalningsvillkoren som gäller för företag. Läs alla villkor på denna sida så ni är insatt i villkoren som gäller samt våra rutiner runt betalningar.

Betalning mot faktura, se nedan alternativ vad vi erbjuder *

  • Vid produktvärde under 1200:- exklusive moms erbjuder vi inte faktura, då vill vi ha beloppet i förskott, för att minska administrationen vid småorder.
  • Av svenska kunder ska inbetalning ske till vårt BankGiro som framgår av fakturan - Vi accepterar inte utbetalningar via utbetalningskort, om detta sker så avtalar vi härmed att vi kommer hantera fakturan som obetald per förfallodatum och hanterar det enligt nedan. Vi kommer skicka tillbaka utbetalningskortet till er och ni får betala på vanligt sätt. Vi kommer debitera förseningsavgift.
  • Vi debiterar inte faktureringsavgifter för PDF och elektroniska fakturor. Vi debiterar 20:- vid pappersfaktura.
  • Kreditupplysning tas hos UC, vi följer deras rekommendation om er kreditstatus.
  • Utländska företagskunder med VAT-nummer betalar alltid i förskott mot offert utan svensk moms.
  • Vid faktura kräver många kunder ett referensnummer / littra / ordernummer, läs noga nedan vad vi avtalar om här.

* 30 dagar - E-postfaktura PDF​
Faktura 30 dagar netto.
Fakturan skickas till av er uppgivna e-postadress från vår partner InExchange.
Om ni anger fel e-postadress är det er uppgift att reda ut betalningen så den kommer rätt.

* 30 dagar - Elektronisk faktura
Faktura 30 dagar netto.
Fakturan skickas ELEKTRONISKT till ert GLN-nummer.
Om ni anger fel GLN-nummer är det er uppgift att reda ut betalningen så den kommer rätt.

* 30 dagar - Pappersfaktura
Faktura 30 dagar netto.
Fakturan skickas till er postadress med vanlig postgång.
Om ni anger fel adress är uppgift att reda ut betalningen så den kommer rätt.

Konto/kreditkort​
Ni kan betala med VISA & Mastercard. Ni kopplas via säker länk till vår samarbetspartner DIBS. Läs mer på www.dibs.se.
Beloppet reserveras vid ert köp och "hämtas in" omgående vid er order.
Kvittot på köpet skickas till er med e-post.

Swish direktbetalning
Kvittot på köpet skickas antingen i försändelsen eller med e-post.

Våra rutiner vid Försenad / Utebliven betalning
Om betalning uteblir jobbar vi i följande steg, i normalfallet:
#1 Faktura som passerat förfallodatum INDIKERAR vi omgående per e-post till fakturamottagaren eller beställaren.
#2 Om betalning inte inkommer inom 2 arbetsdagar så påför förseningsavgift enligt EU-direktiv.
#3 Om betalning fortfarande uteblir, eller avgiften inte betalas, kommer vi gå vidare via myndighet för att få betalt.

Räntefakturering
Vi avtalar med er i dessa villkor att debiterbar ränta är 18% och att hanteringsavgift för räntefakturan är 40:- + moms = 50:-.
Räntefakturan skickas efter att ordinarie inbetalningar kommit, så vi vet vad räntan blir.
Vid utebliven betalning av räntefaktura så agerar vi enligt punkterna #1 samt #3 ovan.

Vi avtalar med er i dessa villkor att betalningsvillkor för förseningsavgifter & räntefakturor är 10 dagar netto.
Vi ser det som en självklarhet för alla parter att man följer överenskomna villkor.
Vår absoluta förhoppning är naturligtvis att alla betalar i tid, eftersom vi erbjuder fakturering utan avgifter, per 30 dagar.

Referensnummer / littra / ordernummer
De flesta företag använder ett inköpssystem som genererar ett inköpsordernummer eller så ska beställaren uppge en företagsspecifik kod vid beställning.
Om du lägger en telefonorder tar vi upp det på orderbekräftelsen, om du lägger order på hemsidan så finns meddelandefält där du kan skriva in detta, eller om ni mejlar in så kan det stå på ert inköp.
På orderbekräftelsen skriver vi alltid in informationen vi får av dig, så du som beställare måste kontrollera så att det kommer med, för står det inte på orderbekräftelsen så kommer det inte med.
Du ansvarar när du läser orderbekräftelsen för att den information ni behöver finns med, och du ska mejla tillbaka omgående om det inte är som du vill ha det.
Vi får ofta brev från kundens ekonomiavdelning om att inköpsnummer saknas, att vi ska skicka ny faktura med de rätta uppgifterna. Detta är tidskrävande för oss att jaga reda på beställaren och sen kreditera fakturan för att sen skicka en ny.

Vi avtalar därför att:

  • Om sådan begäran inkommer så tar vi reda på alla detaljer och skickar ny faktura, denna tjänst debiterar vi 600:- för och läggs på den nya fakturan vi skickar.​
  • Vi kommer inte fråga dig som beställare om detta är ok, ej heller informera er ekonomiavdelning om detta - vi har redan avtalat om denna avgift.
  • Den nya fakturan får samma fakturadatum som ursprungsfakturan samt samma förfallodatum.
  • Samma villkor när faktura ska ställas om - oavsett orsak - exempelvis fel köpare, ny bolagsform mm.

 

FRAKTVILLKOR FÖRETAG

Frakttillägg
Våra fraktpriser motsvarar "normalfrakter" och avser inte tillägg som exempelvis orttillägg för långväga orter eller malmfältstillägg. Du som kund vet ofta om att frakter till er är dyrt, och vi har ingen möjlighet att specifiera dem på hemsidan utan får veta det i samband med att fraktfakturan kommer från fraktbolaget. Vi avtalar att ni som kund accepterar att vi får efterdebitera detta på er på en separat faktura i efterhand. 

Felaktig fraktadress
Om kund anger en felaktig adress / felaktigt postnummer så kommer Plastman få en faktura från fraktbolaget för att de ska fortsätta transporten. Denna kostnad efterdebiterar vi alltid kunden. Kunden ensam är ansvarig för att de uppgifter de ger till oss är korrekta. Postnummer ska ALLTID vara belägenhetsadressens postnummer som fysiskt gäller för gatan. Om oklarhet råder vilket postnummer ni ska ange kan ni kontrollera detta på POSTNUMMERSERVICE.SE Till felaktig fraktadress räknar vi också om ingen är på plats när fraktbolaget kommer. Även denna merkostnad debiteras kunden.

Frakt inrikes
Inom Sverige använder vi oss främst av Schenker och ibland även DHL. Fraktsätt bestäms av sändningens vikt, utformning och antal kollin. Vid order på 16000:- exklusive moms eller mer så är det alltid fraktfritt för tariffen "normalfrakt", men vi kan komma att debitera frakttillägg enligt ovan.

Avhämtning Stockholm
Du hämtar dina beställda varor på Plastmans Stockholmslager i Spånga. Efter din order mailar eller ringer vi dig om hur snabbt du kan avhämta produkterna.

LEVRERANSER & LEVERANSVILLKOR
Normal leveranstid ut från lagret är 1-2 dagar efter er order på våra lagerstandardprodukter. Fraktens kostnad i butiken är reserverad till "normalfrakter" - om leveransadresser är utanför det vanliga vägnätet, exempelvis öar eller annat mycket svårtillgängligt så kommer vi efterdebitera det på kunden. 

Våra leveransvillkor är NL17 och NLM10.

 


 

VILLKOR PRIVAT

BETALNINGSVILLKOR PRIVAT

Här nedan hittar ni betalningsvillkoren som gäller för privatpersoner.
Läs alla villkor på denna sida så ni är insatt i villkoren som gäller samt våra rutiner runt betalningar.

BankID-legitimering
Fr.o.m 22 juli får privatpersoner legitimera sig med BankID hos oss, för DIN säkerhet. Då vet vi att du är du, och vi behöver inte längre ha förskott om du vill ha leverans till annan adress än folkbokföringen.
Du kan nu få leverans till valfri adress inom Sverige, precis på samma sätt som förskottsbetalning med kort / Swish.

Legitimering vid internetorder: Du gör det i kassan direkt vid köpet.
Legitimering vid telefonorder: Under samtalet får du legitimera dig med oss.
Legitimering vid order på e-post: Vi skickar dig en legitimeringslänk till din e-post.

Allt detta gör vi för att förhindra ID-kapningar, i vårt redan utsatta samhälle - så inte DU får en faktura, ifall någon annan säger sig vara du.

Betalning mot faktura, se nedan alternativ *

  • Vid produktvärde under 1500:- inklusive moms erbjuder vi inte faktura, då vill vi ha beloppet i förskott, för att minska administrationen vid småorder.
  • Vi debiterar inte faktureringsavgifter för E-postfaktura PDF.
  • Kreditupplysning tas hos UC, vi följer deras rekommendation om er kreditstatus.

* 30 dagar - E-postfaktura PDF
Faktura 30 dagar netto.
Fakturan skickas till av er uppgivna e-postadress från vår partner InExchange.
Om ni anger fel e-postadress är det er uppgift att reda ut betalningen så den kommer rätt.

Konto/kreditkort​
Ni kan betala med VISA & Mastercard. Ni kopplas via säker länk till vår samarbetspartner DIBS. Läs mer på www.dibs.se.
Beloppet reserveras vid ert köp och "hämtas in" omgående vid er order.
Kvittot på köpet skickas till er med e-post.

Swish direktbetalning
Kvittot på köpet skickas antingen i försändelsen eller med e-post.


Om betalning uteblir jobbar vi i följande steg, i normalfallet:
#1 Faktura som passerat förfallodatum skickar vi direkt till vår inkassopartner Visma Collectors, utan att meddela er först. Det åligger dig att komma ihåg att du har en faktura att betala.
#2 Ni ska betala direkt till Visma Collectors då det har uppdraget att hämta in pengarna eftersom ni har missat betalningen.
#3 Om ni trots allt betalar direkt till oss så kommer vi att fakturera ränta, påminnelseavgift 60:- samt hanteringsavgift 50:-.
#4 Om ni inte betalar till Visma så har de automatiska rutiner för att påföra inkassoavgifter och i slutändan dra ärendet till kronofogden, på vårt uppdrag.
#5 Vi kreditspärrar kunder för alla framtida köp på faktura är gravt sen.

 

Räntefakturering
Vi avtalar med er i dessa villkor att debiterbar ränta är 18% och att hanteringsavgift för räntefakturan är 40:- + moms = 50:-.
Räntefakturan skickas efter att ordinarie inbetalningar kommit, så vi vet vad räntan blir.
Vid utebliven betalning används punkterna #1 samt #3 ovan.

Vi avtalar mer er i dessa villkor att betalningsvillkor för påminnelseavgifter & räntefakturor är 10 dagar netto.

Vi ser det som en självklarhet för alla parter att man följer överenskomna villkor.
Vår absoluta förhoppning är naturligtvis att alla betalar i tid, eftersom vi erbjuder fakturering utan avgifter, per 30 dagar.

 

FRAKTVILLKOR PRIVAT

Frakttillägg
Våra fraktpriser motsvarar "normalfrakter" och avser inte tillägg som exempelvis orttillägg för långväga orter eller malmfältstillägg. Du som kund vet ofta om att frakter till er är dyrt, och vi har ingen möjlighet att specifiera dem på hemsidan utan får veta det i samband med att fraktfakturan kommer från fraktbolaget. Vi avtalar att ni som kund accepterar att vi får efterdebitera detta på er på en separat faktura i efterhand. 

Frakt inrikes
Inom Sverige använder vi oss främst av Schenker och ibland även DHL. Fraktsätt bestäms av sändningens vikt, utformning och antal kollin. Vid order på 20000:- inklusive moms eller mer så är det alltid fraktfritt för tariffen "normalfrakt", men vi kan komma att debitera frakttillägg enligt ovan.

Avhämtning Stockholm
Du hämtar dina beställda varor på Plastmans Stockholmslager i Spånga. Efter din order mailar eller ringer vi dig om hur snabbt du kan avhämta produkterna.

LEVRERANSER & LEVERANSVILLKOR
Normal leveranstid ut från lagret är 1-2 dagar efter er order på våra lagerstandardprodukter. Våra leveransvillkor är enligt standardvillkoren NL17 samt NLM10.

 

ÅNGERRÄTT & RETUR

Texten nedan är direkt tagen från konsumentverkets hemsida. Vi har inte redigerat någon text, däremot har vi klippt bort text som är inaktuell för oss, exempelvis försäljning av digitala och tryckta medier, livsmedel mm.
Om konsumentverket kommer ut med ny formulering gäller naturligtvis den nya utgåvan per omgående.
Läs mer på: www.konsumentverket.se
Information om hur du utövar din ångerrätt hittar du längst ner på denna sida.

 

CITAT FRÅN KONSUMENTVERKET PER 2015-01-12

"Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal. Det framgår av lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innehåller även krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Distansavtal
Det är avtal när du och säljaren inte träffar varandra, exempelvis när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning.

Avtal utanför säljarens affärslokaler
Det kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner i anslutning till din mataffär. Om priset du ska betala understiger 400 kronor omfattas avtalet inte av lagen.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten
Du ska få information om ångerrätten innan du köper en vara. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt. Till exempel ska du få information om hur du ska utöva ångerrätten och hur lång tid du har på dig. Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen muntligt eller på en webbplats. Om du handlar av en säljare utanför företagets affärslokaler måste dock informationen ges i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Efter köpet ska du få en bekräftelse på avtalet som även den ska innehålla information om ångerrätten. Vid distansavtal ska du få den bekräftelsen i en handling eller i annan läsbar och varaktig form. Om det är ett avtal utanför företagets affärslokaler ska du få informationen i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Bestämmelserna om informationskrav i lagen är alltså lite strängare när det gäller avtal som ingås utanför företagets affärslokaler, exempelvis vid så kallad gatuförsäljning.

När börjar ångerfristen att löpa?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått någon information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan
För att ta ställning till om du vill ha en vara får du undersöka den för att se vad den har för egenskaper och funktion. Men var lite försiktig eftersom du kan bli skyldig att ersätta säljaren för varans värdeminskning om du har använt eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Meddelande om att du ångrar köpet
För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Du är skyldig att betala returfrakten
När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten.

Några exempel på varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten:

 

 

- SLUT CITAT -

  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel”

 

På PVC-Produkter gäller ångerrätten på de lagerhållna produkterna vi har i lager som inte beställs med tillval, se nedan.
Ångerrätt gäller inte på resten av PVC-sortimentet då alla dessa tillverkas efter din önskade specifikation, på ert uppdrag.
Om vi inte hunnit starta produktion / tillskärning av din produkt, då makulerar vi naturligtvis ordern, hör av er då omgående för produktionsstatus.

PVC-Produkter med ångerrätt är:
Presenningar - PVC-Basic / PVC-Proffs (utan tillval)

På det övriga sortimentet gäller full ångerrätt om det inte faller under, som konsumentverket skriver, "Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel".

 

ÅNGERRÄTT & RETURFÖRFARANDE

Vid ångerrätt, eller om vi av annan anledning beviljar retur, ska godset skickas till oss på adress nedan.
Du som kund ansvarar för att godset kommer helt till oss, gods som är skadat vid återkomsten faller inte under godkänd retur. Returfrakt samt returemballage bekostas av returnerande kund.
Om godset har haft specialemballage (t.ex. pall, pallkragar) ska det returneras till oss, i annat fall debiteras dessa.
Återbetalning av betald köpeskilling sker med avdrag för frakten till er (endast varuvärdet betalas tillbaka).
Meddela oss ert kontonummer. Återbetalning sker senast 20 dagar efter godset har kommit oss tillhanda.
Om betalning gjorts med kort, då görs returen till samma kort.

Returadress:
Polyman Group Sweden AB
Gunnebogatan 28
163 53 Spånga

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Företaget
Information