KÖPVILLKOR FÖRETAG & PRIVATPERSONER

Våra villkor följer vanligt sunt förnuft, och naturligtvis alla gällande lagar om garantier, ångerrätt och köprätt. Viktigt för oss är vår tydlighet, vi vill kunna vara lika tydliga och korrekta, som vi är duktiga på produkterna.

Tyvärr är villkor svåra att skriva med "känsla", villkorstexter upplevs som "hårda ord". Det blir lätt så när en text ska kunna tolkas tydligt av alla parter och det inte ska finnas frågetecken om vad som menas. Om du har förslag på hur vi ska bli ännu tydligare, så tar vi tacksamt emot förslag.

Har du frågor före din beställning om vad som gäller, slå oss en signal!
Välkommen som kund!

 


 

GENERLLA VILLKOR

GDPR & DATABASER

För att kunna hantera kunduppgifter för internt bruk hos oss samt för att kunna skicka information till samarbetspartners (t.ex. fraktföretag) så godkänner du som kund att vi får lagra de data vi behöver för att kunna hantera våra affärsrelationer.

Ni kan begära utdrag ur vår databas om ni vill veta vilka uppgifter vi har lagrade om er.
Ni kan begära att vi raderar alla data om er, detta kan vi göra efter att ni som kund har fullföljt alla eventuella utestående betalningar till oss.

 

FRISKRIVNINGAR

Friskrivningar från prisfel
Då vi hanterar stora mängder med priser kan det hända att vi av misstag skriver in uppenbart fel priser i våra system. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären.
Efter er webborder (då ni får en automatiskt genererad bekräftelse) så kommer vi att manuellt granska ordern, och skicka er en "riktig" orderbekräftelse. Priserna i denna "riktiga" orderbekräftelse gäller.
Vi jobbar naturligtvis hårt för att detta inte ska ske, då vår målsättning är att inga prisfel ska finnas på hemsidan.

Friskrivningar från tekniska fel på hemsidan
Hemsidans prisuträkningsmoduler är komplexa, och även annat kan krångla när det gäller tekniska programvaror. Om sådant fel uppträder att ni får felaktig information så friskriver vi oss från detta och kommer skyndsamt att påtala detta till företaget som utvecklar vår hemsida för åtgärd. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären.

 

KAKOR

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska besökaren på en webbplats informeras om att webbplatsen använder kakor. Användaren ska också ges möjlighet att hindra kakor.

Om du inte vill acceptera användandet av kakor kan du ändra inställningar i din webbläsare så att den inte tillåter cookies.

Det finns två olika sorters kakor på plastman.se. Sessionscookie, som tillfälligt lagras i datorns minne under tiden en besökare är inne på webbsidan. Sessionscookien försvinner när du stänger webbläsaren. Och varaktig kaka, som finns kvar på din dator tills den tas bort. Nästa gång du besöker vår webbplats vet servern att du varit där tidigare och kan göra anpassningar till detta. Observera att en kaka bara skickas till den server som skapat den.

 


 

VILLKOR FÖRETAG

BETALNINGSVILLKOR FÖRETAG

Här nedan hittar ni betalningsvillkoren som gäller för företag. Läs alla villkor på denna sida så ni är insatt i villkoren som gäller samt våra rutiner runt betalningar.

Betalning mot faktura, se nedan alternativ *
Av svenska kunder ska inbetalning ske till vårt BankGiro som framgår av fakturan. Vi accepterar inte utbetalningar via utbetalningskort. Utländska kunder ska betala i förskott till oss om inte annat överenskommits.

* 30 dagar, E-postfaktura PDF
Vi fakturerar er på 30 dagar netto. Fakturan skickas till av er uppgiven e-postadress.
I samband med order kontrolleras ni mot kreditdatabas och kontot beviljas omedelbart om kontrollen visar ok.
Ni får fakturan direkt från oss, vi använder oss inte av kreditinstitut. Välj gärna e-Faktura (PDF) för miljöns skull.
Vi debiterar inte faktureringsavgifter. Fakturan kommer skickas till er från vår adress ekonomi@plastman.se
OBSERVERA att order med varuvärde under 400:- exkl. moms MÅSTE betalas med kort, där kan ni inte välja faktura.

* 30 dagar, Pappersfaktura
Vi fakturerar er på 30 dagar netto. Fakturan skickas till er postadress med vanlig postgång.
I samband med order kontrolleras ni mot kreditdatabas och kontot beviljas omedelbart om kontrollen visar ok.
Ni får fakturan direkt från oss, vi använder oss inte av kreditinstitut. Vi debiterar inte faktureringsavgifter.
OBSERVERA att order med varuvärde under 400:- exkl. moms MÅSTE betalas med kort, där kan ni inte välja faktura.

Kortbetalning
Ni kan betala med VISA & Mastercard. Ni kopplas via säker länk till vår samarbetspartner DIBS. Läs mer på www.dibs.se.
Beloppet reserveras vid ert köp och vi "hämtar in" pengarna när vi registrerar ordern. OBSERVERA att ert kort kanske har andra debiteringsregler mellan er och er bank, ni kanske blir debiterade omgående. Kontrollera detta på ert kontoutdrag, eller kontakta er bank. Kvittot på köpet skickas till er med e-post.

Våra rutiner vid Försenad / Utebliven betalning
Om betalning uteblir jobbar vi i följande steg, i normalfallet:
#1 Faktura som passerat förfallodatum INDIKERAR vi omgående per e-post till fakturamottagaren eller beställaren.
#2 Om betalning uteblir så PÅMINNER vi med kravbrev, både på e-post och papper. Vi påför förseningsavgift enligt EU-direktiv.
#3 Om betalning fortfarande uteblir, eller avgiften inte betalas, kommer vi gå vidare via myndighet för att få betalt.

Räntefakturering
Vi avtalar med er i dessa villkor att debiterbar ränta är 18% och att hanteringsavgift för räntefakturan är 40:- + moms = 50:-.
Räntefakturan skickas efter att ordinarie inbetalningar kommit, så vi vet vad räntan blir.
Vid utebliven betalning används punkterna #1 samt #3 ovan.

Vi avtalar mer er i dessa villkor att betalningsvillkor för förseningsavgifter & räntefakturor är 10 dagar netto.
Vi ser det som en självklarhet för alla parter att man följer överenskomna villkor.
Vår absoluta förhoppning är naturligtvis att alla betalar i tid, eftersom vi erbjuder fakturering utan avgifter, per 30 dagar.

 

 

FRAKTVILLKOR FÖRETAG

FRAKTSÄTT
Vi får ofta frågan varför är det inte fraktfritt. Jo, frakt kostar pengar, fraktbolagen vill ha betalt. Om vi bakar in frakten i priset (gör produkten dyrare) så kommer det att bli dyrare för dig om du köper mer än en produkt med "inbakad" frakt, då en extraprodukt bara kostar marginellt mer att skicka. Dessutom skulle det slå snett på priserna för de kunder som vill hämta i vår lagerbutik, eftersom de inte utnyttjar frakten. Därför är detta system mer rättvist. Däremot sätter vi fraktpriserna så de speglar våra kostnader för våra kunders frakter, vår affärsidé är inte att tjäna pengar på transporter.

 

Felaktig fraktadress
Om kund anger en felaktig adress / felaktigt postnummer så kommer Plastman få en faktura från fraktbolaget för att de ska fortsätta transporten. Denna kostnad efterdebiterar vi alltid kunden. Kunden ensam är ansvarig för att de uppgifter de ger till oss är korrekta. Postnummer ska ALLTID vara belägenhetsadressens postnummer som fysiskt gäller för gatan. Om oklarhet råder vilket postnummer ni ska ange kan ni kontrollera detta på POSTNUMMERSERVICE.SE Till felaktig fraktadress räknar vi också om ingen är på plats när fraktbolaget kommer. Även denna merkostnad debiteras kunden.

Frakt inrikes
Inom Sverige använder vi oss främst av Schenker och ibland även DHL. Fraktsätt bestäms av sändningens vikt, utformning och antal kollin. Vid order på 16000:- exklusive moms eller mer så är det alltid fraktfritt.

Avhämtning Stockholm
Du hämtar dina beställda varor på Plastmans Stockholmslager i Spånga. Efter din order mailar eller ringer vi dig om hur snabbt du kan avhämta produkterna.

LEVRERANSER & LEVERANSVILLKOR
Normal leveranstid ut från lagret är 1-2 dagar efter er order på våra lagerstandardprodukter. Fraktens kostnad i butiken är reserverad till "normalfrakter" - om leveransadresser är utanför det vanliga vägnätet, exempelvis öar eller annat mycket svårtillgängligt så kommer vi efterdebitera det på kunden. Om någon produkt är restnoterad eller andra leveransproblem uppstår kontaktar vi er (i första hand på telefon) för att se om vi har annan produkt som kan lösa problemet. Vår support när något krånglar ska vara vår styrka och er säkerhet att inget hamnar mellan stolarna. Leveransvillkor är fritt Plastmans lager undantaget när villkoren för fraktfritt gäller. Specialprodukter levereras enligt villkoren "Allmänna leveransvillkor för filmbranschen".

 

 

 

PRISER EXKL. MOMS

På vår hemsida kan du välja att se priser med eller utan moms.
För att skifta mellan inställningarna tryck på FÖRETAG/PRIVAT-knapparna högst upp på sidan eller i kassan.

Standardinställningen är "PRIVAT", så skifta till "FÖRETAG" så ser du för dig korrekta priser.
Om du inte hunnit skifta till "FÖRETAG" i butiken så kommer du behöva ändra inställningen i kassan för att fält med "Företagsnamn" och "Organisationsnummer" ska komma upp.

 


 

VILLKOR PRIVAT

BETALNINGSVILLKOR PRIVAT

Här nedan hittar ni betalningsvillkoren som gäller för privatpersoner.
Läs alla villkor på denna sida så ni är insatt i villkoren som gäller samt våra rutiner runt betalningar.

VIKTIGT OM ADRESSER TILL PRIVATPERSONER
För att kunna handla på faktura MÅSTE adressen till er folkbokförda adress skrivas in, det är också dit vi kommer skicka produkterna.
Om ni vill ha leverans till annan adress, betala då med KORT, så ordnar vi leverans till annan adress än den folkbokförda.

30 dagar, E-postfaktura PDF
Vi fakturerar er på 30 dagar netto. Fakturan skickas till av er uppgiven e-postadress.
I samband med order kontrolleras ni mot kreditdatabas och kontot beviljas omedelbart om kontrollen visar ok.
Ni får fakturan direkt från oss, vi använder oss inte av kreditinstitut. Välj gärna e-Faktura (PDF) för miljöns skull.
Vi debiterar inte faktureringsavgifter. Fakturan kommer skickas till er från vår adress ekonomi@plastman.se

Kortbetalning
Ni kan betala med VISA & Mastercard. Ni kopplas via säker länk till vår samarbetspartner DIBS. Läs mer på www.dibs.se.
Beloppet reserveras vid ert köp och vi "hämtar in" pengarna när vi registrerar ordern. OBSERVERA att ert kort kanske har andra debiteringsregler mellan er och er bank, ni kanske blir debiterade omgående. Kontrollera detta på ert kontoutdrag, eller kontakta er bank. Kvittot på köpet skickas till er med e-post.

Våra rutiner vid Försenad / Utebliven betalning
Om betalning uteblir jobbar vi i följande steg, i normalfallet:
#1 Faktura som passerat förfallodatum INDIKERAR vi omgående per e-post till fakturamottagaren eller beställaren.
#2 Om betalning uteblir så PÅMINNER vi med kravbrev, både på e-post och papper. Vi påför påminnelseavgift enligt lag.
#3 Om betalning fortfarande uteblir, eller avgiften inte betalas, kommer vi gå vidare via myndighet för att få betalt.

Räntefakturering
Vi avtalar med er i dessa villkor att debiterbar ränta är 18% och att hanteringsavgift för räntefakturan är 40:- + moms = 50:-.
Räntefakturan skickas efter att ordinarie inbetalningar kommit, så vi vet vad räntan blir.
Vid utebliven betalning används punkterna #1 samt #3 ovan.

Vi avtalar mer er i dessa villkor att betalningsvillkor för påminnelseavgifter & räntefakturor är 10 dagar netto.

Vi ser det som en självklarhet för alla parter att man följer överenskomna villkor.
Vår absoluta förhoppning är naturligtvis att alla betalar i tid, eftersom vi erbjuder fakturering utan avgifter, per 30 dagar.

 

 

 

FRAKTVILLKOR PRIVAT

FRAKTSÄTT
Vi får ofta frågan varför är det inte fraktfritt. Jo, frakt kostar pengar, fraktbolagen vill ha betalt. Om vi bakar in frakten i priset (gör produkten dyrare) så kommer det att bli dyrare för dig om du köper mer än en produkt med "inbakad" frakt, då en extraprodukt bara kostar marginellt mer att skicka. Dessutom skulle det slå snett på priserna för de kunder som vill hämta i vår lagerbutik, eftersom de inte utnyttjar frakten. Därför är detta system mer rättvist. Däremot sätter vi fraktpriserna så de speglar våra kostnader för våra kunders frakter, vår affärsidé är inte att tjäna pengar på transporter.

Frakt inrikes
Inom Sverige använder vi oss främst av Schenker och ibland även DHL. Fraktsätt bestäms av sändningens vikt, utformning och antal kollin. Vid order på 20000:- inklusive moms eller mer så är det alltid fraktfritt.

Avhämtning Stockholm
Du hämtar dina beställda varor på Plastmans Stockholmslager i Spånga. Efter din order mailar eller ringer vi dig om hur snabbt du kan avhämta produkterna.

LEVRERANSER & LEVERANSVILLKOR
Normal leveranstid ut från lagret är 1-2 dagar efter er order på våra lagerstandardprodukter. Om någon produkt är restnoterad eller andra leveransproblem uppstår kontaktar vi er (i första hand på telefon) för att se om vi har annan produkt som kan lösa problemet. Vår support när något krånglar ska vara vår styrka och er säkerhet att inget hamnar mellan stolarna. Leveransvillkor är fritt Plastmans lager undantaget när villkoren för fraktfritt gäller. Specialprodukter levereras enligt villkoren "Allmänna leveransvillkor för filmbranschen".

 

Uppdaterade händelser på detta avsnitt:
2015-11-19 - Tidigare uppdatering

 

 

PRISER INKL. MOMS

På vår hemsida kan du välja att se priser med eller utan moms.
För att skifta mellan inställningarna tryck på FÖRETAG/PRIVAT-knapparna högst upp på sidan eller i kassan.

Standardinställningen är PRIVAT, och då ser du i kassan de aktuella fälten som gäller för privatpersoner.

 

ÅNGERRÄTT & RETUR

Texten nedan är direkt tagen från konsumentverkets hemsida. Vi har inte redigerat någon text, däremot har vi klippt bort text som är inaktuell för oss, exempelvis försäljning av digitala och tryckta medier, livsmedel mm.
Om konsumentverket kommer ut med ny formulering gäller naturligtvis den nya utgåvan per omgående.
Läs mer på: www.konsumentverket.se
Information om hur du utövar din ångerrätt hittar du längst ner på denna sida.

 

CITAT FRÅN KONSUMENTVERKET PER 2015-01-12

"Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal. Det framgår av lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innehåller även krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Distansavtal
Det är avtal när du och säljaren inte träffar varandra, exempelvis när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning.

Avtal utanför säljarens affärslokaler
Det kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner i anslutning till din mataffär. Om priset du ska betala understiger 400 kronor omfattas avtalet inte av lagen.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten
Du ska få information om ångerrätten innan du köper en vara. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt. Till exempel ska du få information om hur du ska utöva ångerrätten och hur lång tid du har på dig. Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen muntligt eller på en webbplats. Om du handlar av en säljare utanför företagets affärslokaler måste dock informationen ges i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Efter köpet ska du få en bekräftelse på avtalet som även den ska innehålla information om ångerrätten. Vid distansavtal ska du få den bekräftelsen i en handling eller i annan läsbar och varaktig form. Om det är ett avtal utanför företagets affärslokaler ska du få informationen i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Bestämmelserna om informationskrav i lagen är alltså lite strängare när det gäller avtal som ingås utanför företagets affärslokaler, exempelvis vid så kallad gatuförsäljning.

När börjar ångerfristen att löpa?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått någon information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan
För att ta ställning till om du vill ha en vara får du undersöka den för att se vad den har för egenskaper och funktion. Men var lite försiktig eftersom du kan bli skyldig att ersätta säljaren för varans värdeminskning om du har använt eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Meddelande om att du ångrar köpet
För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Du är skyldig att betala returfrakten
När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten.

Några exempel på varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten:

 

 

- SLUT CITAT -

  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel”

 

På PVC-Produkter gäller ångerrätten på de lagerhållna produkterna vi har i lager som inte beställs med tillval, se nedan.
Ångerrätt gäller inte på resten av PVC-sortimentet då alla dessa tillverkas efter din önskade specifikation, på ert uppdrag.
Om vi inte hunnit starta produktion / tillskärning av din produkt, då makulerar vi naturligtvis ordern, hör av er då omgående för produktionsstatus.

PVC-Produkter med ångerrätt är:
Presenningar - PVC-Basic / PVC-Proffs (utan tillval)

På det övriga sortimentet gäller full ångerrätt om det inte faller under, som konsumentverket skriver, "Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel".

 

ÅNGERRÄTT & RETURFÖRFARANDE

Vid ångerrätt, eller om vi av annan anledning beviljar retur, ska godset skickas till oss på adress nedan.
Du som kund ansvarar för att godset kommer helt till oss, gods som är skadat vid återkomsten faller inte under godkänd retur. Returfrakt samt returemballage bekostas av returnerande kund.
Om godset har haft specialemballage (t.ex. pall, pallkragar) ska det returneras till oss, i annat fall debiteras dessa.
Återbetalning av betald köpeskilling sker med avdrag för frakten till er (endast varuvärdet betalas tillbaka).
Meddela oss ert kontonummer. Återbetalning sker senast 20 dagar efter godset har kommit oss tillhanda.
Om betalning gjorts med kort, då görs returen till samma kort.

Returadress:
Polyman Group Sweden AB
Gunnebogatan 28
163 53 Spånga

 

Uppdaterade händelser på detta avsnitt:
2016-02-24 - Returadress uppdaterad
2015-01-12 - Originalversion av "Ångerrätt & Retur" skrivs in

 


Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Visa priser: 
Produkter
Företaget
Information