För att kunna hantera kunduppgifter för internt bruk hos oss samt för att kunna skicka information till samarbetspartners (t.ex. fraktföretag) så godkänner du som kund att vi får lagra de data vi behöver för att kunna hantera våra affärsrelationer. Ni kan begära utdrag ur vår databas om ni vill veta vilka uppgifter vi har lagrade om er. Ni kan begära att vi raderar alla data om er, detta kan vi göra efter att ni som kund har fullföljt alla eventuella utestående betalningar till oss.
Friskrivningar från prisfel
Då vi hanterar stora mängder med priser kan det hända att vi av misstag skriver in uppenbart fel priser i våra system. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären. Efter er webborder (då ni får en automatiskt genererad bekräftelse) så kommer vi att manuellt granska ordern, och skicka er en "riktig" orderbekräftelse. Priserna i denna "riktiga" orderbekräftelse gäller. Vi jobbar naturligtvis hårt för att detta inte ska ske, då vår målsättning är att inga prisfel ska finnas på hemsidan.
Friskrivningar från tekniska fel på hemsidan
Hemsidans prisuträkningsmoduler är komplexa, och även annat kan krångla när det gäller tekniska programvaror. Om sådant fel uppträder att ni får felaktig information så friskriver vi oss från detta och kommer skyndsamt att påtala detta till företaget som utvecklar vår hemsida för åtgärd. Om så sker kommer vi meddela er detta och ni får på nytt ta ställning till om ni vill genomföra affären.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska besökaren på en webbplats informeras om att webbplatsen använder kakor. Användaren ska också ges möjlighet att hindra kakor. Om du inte vill acceptera användandet av kakor kan du ändra inställningar i din webbläsare så att den inte tillåter cookies. Det finns två olika sorters kakor på plastman.se: Sessions-kaka - som tillfälligt lagras i datorns minne under tiden en besökare är inne på webbsidan. Sessionscookien försvinner när du stänger webbläsaren. Varaktig kaka - finns kvar på din dator tills den tas bort. Nästa gång du besöker vår webbplats vet servern att du varit där tidigare och kan göra anpassningar till detta. Observera att en kaka bara skickas till den server som skapat den.
Här nedan hittar ni betalningsvillkoren som gäller för företag. Läs alla villkor på denna sida så ni är insatt i villkoren som gäller samt våra rutiner runt betalningar.
Betalning mot faktura, se nedan alternativ vad vi erbjuder *
* 30 dagar - E-postfaktura PDF
Faktura 30 dagar netto. Skickas till er uppgivna fakturaadress för fakturor, eller till dig som kontaktperson om du inte angivit separat fakturaadress.
* 30 dagar - Elektronisk faktura
Faktura 30 dagar netto. Skickas elektroniskt till er. Detta är INTE en faktura som mejlas - detta går elektroiskt mellan systemen.
* 30 dagar - Pappersfaktura
Faktura 30 dagar netto. Fakturan skickas till er postadress med vanlig postgång.
Konto/kreditkort
Ni kan betala med VISA & Mastercard. Ni kopplas via säker länk till vår samarbetspartner DIBS. Läs mer på www.dibs.se. Beloppet reserveras vid ert köp och "hämtas in" omgående vid er order. Kvittot på köpet skickas till er med e-post.
Swish direktbetalning
Kvittot på köpet skickas antingen i försändelsen eller med e-post.
Våra rutiner vid Försenad / Utebliven betalning
Om betalning uteblir jobbar vi i följande steg, i normalfallet:
#1 Faktura som passerat förfallodatum INDIKERAR vi omgående per e-post till fakturamottagaren eller beställaren.
#2 Om betalning inte inkommer inom 2 arbetsdagar så påför förseningsavgift enligt EU-direktiv.
#3 Om betalning fortfarande uteblir, eller avgiften inte betalas, kommer vi gå vidare via myndighet för att få betalt.
Räntefakturering
Vi avtalar med er i dessa villkor att debiterbar ränta är 18% och att hanteringsavgift för räntefakturan är 40:- + moms = 50:-. Räntefakturan skickas efter att ordinarie inbetalningar kommit, så vi vet vad räntan blir. Vi avtalar med er i dessa villkor att betalningsvillkor för förseningsavgifter & räntefakturor är 10 dagar netto.
Referensnummer / littra / ordernummer
De flesta företag använder ett inköpssystem som genererar ett inköpsordernummer eller så ska beställaren uppge en företagsspecifik kod vid beställning. Om du lägger en telefonorder tar vi upp det på orderbekräftelsen, om du lägger order på hemsidan så finns meddelandefält där du kan skriva in detta, eller om ni mejlar in så kan det stå på ert inköp. På orderbekräftelsen skriver vi alltid in informationen vi får av dig, så du som beställare måste kontrollera så att det kommer med, för står det inte på orderbekräftelsen så kommer det inte med. Du ansvarar när du läser orderbekräftelsen för att den information ni behöver finns med, och du ska mejla tillbaka omgående om det inte är som du vill ha det. Vi får ofta brev från kundens ekonomiavdelning om att inköpsnummer saknas, att vi ska skicka ny faktura med de rätta uppgifterna. Detta är tidskrävande för oss att jaga reda på beställaren och sen kreditera fakturan för att sen skicka en ny.
Vi avtalar därför att:
Frakttillägg
Våra fraktpriser motsvarar "normalfrakter" och avser inte tillägg som exempelvis orttillägg för långväga orter eller malmfältstillägg. Du som kund vet ofta om att frakter till er är dyrt, och vi har ingen möjlighet att specifiera dem på hemsidan utan får veta det i samband med att fraktfakturan kommer från fraktbolaget. Vi avtalar att ni som kund accepterar att vi får efterdebitera detta på er på en separat faktura i efterhand.
Felaktig fraktadress
Om kund anger en felaktig adress / felaktigt postnummer så kommer Plastman få en faktura från fraktbolaget för att de ska fortsätta transporten. Denna kostnad efterdebiterar vi alltid kunden. Kunden ensam är ansvarig för att de uppgifter de ger till oss är korrekta. Postnummer ska ALLTID vara belägenhetsadressens postnummer som fysiskt gäller för gatan. Om oklarhet råder vilket postnummer ni ska ange kan ni kontrollera detta på POSTNUMMERSERVICE.SE Till felaktig fraktadress räknar vi också om ingen är på plats när fraktbolaget kommer. Även denna merkostnad debiteras kunden.
Frakt inrikes
Inom Sverige använder vi oss främst av Schenker och ibland även DHL. Fraktsätt bestäms av sändningens vikt, utformning och antal kollin.
Avhämtning Stockholm
Du hämtar dina beställda varor hos i Upplands Väsby. Efter din order mailar eller ringer vi dig om hur snabbt du kan avhämta produkterna.
Leveranser & leveransvillkor
Normal leveranstid ut från lagret är 1-2 dagar efter er order på våra lagerstandardprodukter. Fraktens kostnad i butiken är reserverad till "normalfrakter" - om leveransadresser är utanför det vanliga vägnätet, exempelvis öar eller annat mycket svårtillgängligt så kommer vi efterdebitera det på kunden. Våra normala leveransvillkor är NL17 och NLM10.